Comunicarea în SM

Traducere: Anca Popa, psiholog clinician, FSMB

 

Cand o persoana este diagnosticata cu SCLEROZA MULTIPLA ( SM), multe alte personae sunt implicate in acest proces si deopotriva afectate.

Schimbarile aduse odata cu aflarea acestei vesti, pot avea impact asupra relatiilor importante.

Relatiile interumane  sanatoase depind de o comunicare eficienta, respect reciproc, incredere si de preocuparea fiecarui membru fata de starea psihica a celuilalt ( din relatie ).

SM poate fi provocatoare chiar si pentru clele mai apropiate relatii, in diverse moduri:

  •       SM nu este usor de inteles si de abordat pentru multi dintre noi;
  •       SM necesita schimburi de roluri si respobsabilitati;

Impredictibilitatea afectiunii ii face pe oameni sa inteleaga mai greu in ce mod se pot ajuta unul pe pe altul.

     SM implica numeroase resurse: financiare, de timp, energie psihica si emotionala.

 Comunicarea eficienta este cheia catre gestionarea acestor schimbari si provocari insa primul pas catre dezvoltarea comunicarii eficiente este de a face fata potentialelor obstacole.

  • Majoritatea simptomelor nu sunt vizibile de la inceput. Chiar si cel mai indragit partener sau prieten nu poate citi mintea unei alte persoane, astfei incat o persoana cu SM are nevoie de a fi informata despre cum sa ceara ajutor atunci cand are nevoie, si deopotriva despre cum sa il refuze politicos atunci cand este cazul ( nu are nevoie de ajutor).
  • Membrii familiei, prietenii au nevoie sa-si aminteasca ca ceea ce vad ei din exterior poate fi mult diferit fata de ceea ce o persoana cu SM experimenteaza interior.   
  • Comunicarea eficienta presupune timp si concentrare.
  • Stilurile de comunicare sunt diferite: este important sa respectam stilul fiecaruia de a comunica si totodata e foarte important sa gasim cai confortabile pentru a dezbate chiar si cele mai sensibile subiecte.
  • Problemele de comportament si cognitive cauzate de SM, pot face ca dialogul sa fie dificil, la fel ca si problemele de atentie, memorie si procesare informationala care pot aparea.

       Adresarea acestor problem echipei care ofera support, poate avea un impact pozitiv asupra comunicarii. Oamenii comunica in diferite moduri: prin vorbire, atingere, e-mail, mesaje, etc. Limbajul corporal este de asemenea o forma de comunicare.

      De importanta majora in comunicare este transmiterea mesajelor clare, respectarea sentimentelor celeilalte persoane si implicarea acesteia in dialog,( mai dgraba decat de a-l respinge) si de a-i oferi timp pentru raspuns.

Cum comunicam?

   CE FACEM:

  • Ne facem timp pentru comunicare;
  • Obervam diferentele intre stilurile de comunicare;
  • Ne adresam la persoana intai ( plural);
  • Gandim inainte de a vorbi;

  CE NU FACEM (ce nu trebuie sa facem):

  • Nu suprageneralizam;
  • Nu utilizam sarcasmul ( ironii)
  • Nu ne angajam in a gandi “ magic” ( nu abstractizam);

CUM ASCULTAM?

  • Activ, confirmand ceea ce auzim;
  • Suntem atenti la propriul limbaj corporal ( nu ne dam ochii peste cap, gesturi necuvenite, etc.)
  • Nu intrerupem interlocutorul si nu incheiem propozitia celelilalte persoane;
  • Nu ne grabim sa tragem rapid concluzii;
  • Ne amintim ca tacerea este foarte usor de interpretat: gresit, ca si nepasare.

Odata ce avem informatia si am luat la cunostinta de cele de mai sus, avem datoria umana de a face tot ceea ce ne sta in putinta pentru a ne implica si a-i ajuta pe cei de langa noi.